خلاصه کامل کتاب طاووس ها – مجموعه داستان برگزیده ا. هنری 1989

خلاصه کامل کتاب طاووس ها - مجموعه داستان برگزیده ا. هنری 1989

خلاصه کتاب طاووس ها: مجموعه داستان برگزیدگان جایزه ا. هنری 1989 ( نویسنده گروه نویسندگان )

خلاصه کتاب طاووس ها: مجموعه داستان برگزیدگان جایزه ا. هنری 1989، گنجینه ای از ده داستان کوتاه بی نظیر از نویسندگان بزرگ معاصر آمریکاست که در سال 1989 نامزد جایزه معتبر او. هنری شدند. این مجموعه با سادگی ظاهری و عمق مضمونی پنهان، شما را به دل زندگی شخصیت هایی می برد که با تنهایی، فقدان و پیچیدگی های وجودی دست و پنجه نرم می کنند.

تاحالا شده یه کتابی رو باز کنی و با هر داستانش وارد یه دنیای کاملاً جدید بشی؟ کتاب «طاووس ها» دقیقاً همون تجربه رو بهت می ده. این کتاب فقط یه مجموعه داستان نیست، یه جور سفر به گوشه و کناره های روح آدمیزاده، اونم تو سال های آخر دهه ی هشتاد میلادی تو آمریکا. فکر کن، ده تا نویسنده ی مختلف، هر کدوم با سبک و سیاق خودشون، دور هم جمع شدن تا ده تا قصه رو روایت کنن که اون سال حسابی سروصدا کرده و حتی نامزد جایزه معتبر او. هنری شده. از جویس کارول اوتس گرفته تا فرانسیس شروود و بقیه نویسنده هایی که شاید اسم بعضی هاشون رو نشنیده باشی، ولی مطمئن باش داستان هاشون تا مدت ها تو ذهنت می مونه. قراره تو این مقاله با هم یه گشتی تو این کتاب بزنیم، داستان ها رو معرفی کنیم، از مضامینش حرف بزنیم و ببینیم چرا این مجموعه هنوز هم اینقدر جذابه.

نگاهی عمیق تر به مجموعه: ده داستان، ده جهان

مجموعه «طاووس ها» مثل یه بوفه شام کامله که توش از هر غذایی یه نمونه عالی پیدا می شه؛ البته نه غذای شکم، غذای روح! ده تا داستان از ده نویسنده که هر کدومشون یه دریچه به دنیای خاص خودشون باز می کنن. شاید در نگاه اول فکر کنی خب، داستان کوتاهه دیگه، ولی این طور نیست. ویژگی مشترک همه شون اینه که ظاهرشون خیلی ساده و بی آلایشه، پیچیدگی های عجیب و غریب نداره، ولی وقتی می ری تو دلشون، می بینی چقدر عمیق و پرمغزن. داستان هایی که یهو تهش غافلگیرت می کنن یا یه حرف عمیق رو در مورد زندگی بهت می زنن که تا مدت ها درگیرش می شی.

۱. طاووس ها (Peacocks) اثر ارنست جی. فینی

داستان اول که اسم مجموعه هم ازش گرفته شده، «طاووس ها» اثر ارنست جی. فینیه. این داستان درباره ی تنهایی، از دست دادن و یه جور مواجهه با گذشته ایه که آدم رو به فکر می بره. فینی با یه روایت ساده و در عین حال پر از ظرافت، نشون می ده چطور اتفاقات گذشته می تونه سایه اش رو روی حال آدم بندازه و چطور ممکنه تو همین روزمرگی ها، زیبایی های پنهانی هم وجود داشته باشه که ما بهشون بی توجهیم.

۲. شکار خانه (The Hunt House) اثر جویس کارول اوتس

«شکار خانه» از اون داستان هاییه که جویس کارول اوتس توش حسابی قدرت نویسندگی اش رو نشون می ده. اگه بگم داستان یه زوج جوونه که بچه شون رو از دست دادن و برای فرار از غمشون تصمیم می گیرن از شهرشون مهاجرت کنن، شاید فکر کنی خب، خیلی معمولی به نظر می رسه. ولی اوتس با همین پلات به ظاهر ساده، یه دنیای پیچیده از روانشناسی انسانی، غم، مهاجرت و تلاش برای پیدا کردن یه جای جدید و رهایی از گذشته رو برات ترسیم می کنه. شوهر می ره دنبال خونه و تو این راه با چالش هایی روبرو می شه که فقط یه ظاهر معمولی دارن، اما تو عمقشون کلی حرف واسه گفتن دارن. زیر پوست این قصه، یه پیچیدگی نامرئی هست که فقط با دقت و غرق شدن توش می تونی پیداش کنی. واقعاً شاهکاره.

۳. زندگی اِدای (Addy’s Life) اثر هریت دوئر

«زندگی اِدای» داستان بلوغ، روابط خانوادگی و گشتن دنبال هویت تو یه دوره حساس از زندگیه. هریت دوئر با ظرافت خاصی، رشد یه دختر رو تو دل اتفاقات روزمره نشون می ده و بهت یادآوری می کنه که چطور تجربیات کوچیک، می تونن تو شکل گیری شخصیت یه آدم تاثیر بزرگی داشته باشن.

۴. CV10 اثر استارکی فلایت، جونیور

«CV10» داستان تنش های اجتماعی و تغییرات فردیه. این قصه با یه رویکردی خاص، نشون می ده که چطور آدم ها تو مواجهه با جامعه و انتظاراتش، ممکنه دچار تحول بشن یا سعی کنن خودشون رو تو شرایط جدید وفق بدن. فلایت جونیور اینجا یه جورایی به روابط قدرت و تاثیر محیط روی تصمیمات فردی اشاره می کنه.

۵. تاریخ (History) اثر فرانسیس شروود

«تاریخ» اثر فرانسیس شروود، داستان نقش گذشته تو حال و خاطراتی که مثل سایه دنبالمون میان. شروود تو این قصه بهمون یادآوری می کنه که چطور روایت ها و داستان هایی که از گذشته برای خودمون می سازیم، می تونه مسیر آینده مون رو تغییر بده و چقدر مهمه که با گذشته مون کنار بیایم و ازش درس بگیریم.

۶. خانه ای در آب (A House in the Water) اثر کوراگسن بویل

«خانه ای در آب» بهت نشون می ده که چقدر پایداری تو زندگی مهمه و چطور آسیب پذیری انسان می تونه تو دل طبیعت به چالش کشیده بشه. این داستان یه جورایی فلسفیه و بهت می گه که چطور آدم ها تو مواجهه با نیروهای بزرگ تر از خودشون، ممکنه ضعف ها و قوت های خودشون رو کشف کنن.

۷. بودن (Being) اثر باربارا گریزوتی هریسون

«بودن» اثر باربارا گریزوتی هریسون، یه جور تفکر درباره فلسفه وجودی و هویت فرده. این قصه بهمون یادآوری می کنه که معنای بودن چیه و چطور هر کدوم از ما تو این دنیای بزرگ، دنبال جایگاه و هویت خودمون می گردیم. یه جورایی آدم رو مجبور می کنه به خودش فکر کنه.

۸. زمین بی ثبات (Unstable Ground) اثر الن هرمن

«زمین بی ثبات» از اسمش هم معلومه که در مورد ناامنی و تغییرات ناگهانی زندگیه. الن هرمن با یه داستان پرکشش، نشون می ده که چطور ممکنه تو یه لحظه همه چیز عوض بشه و ما مجبور باشیم با شرایط جدید کنار بیایم. این داستان یه جورایی تلنگر می زنه که قدر ثبات رو بدونیم و برای ناپایداری ها آماده باشیم.

۹. کودکی میان برگ ها (A Child Among Leaves) اثر چارلز دیکنسون

«کودکی میان برگ ها» چارلز دیکنسون، یه سفر دلنشین به خاطرات کودکی، طبیعت و معصومیتیه که شاید تو زندگی بزرگسالی فراموشش کرده باشیم. این داستان یه حس نوستالژی قشنگ به آدم می ده و یادآوری می کنه که چقدر گذشته، به خصوص دوران کودکی، تو شکل گیری ما نقش داره.

۱۰. داستان های اشتباه (Wrong Stories) اثر میلیسنت دیلن

و بالاخره می رسیم به «داستان های اشتباه» میلیسنت دیلن. این قصه در مورد روایت های شخصی، حقیقت و دروغه. دیلن بهت نشون می ده که چطور هر کدوم از ما ممکنه برای خودمون یا دیگران داستان هایی بسازیم که همیشه هم با واقعیت یکی نیستن و چطور حقیقت می تونه از زاویه های مختلف دیده بشه.

مضامین و پیام های کلیدی در طاووس ها

اگه بخوایم یه دید کلی به این مجموعه داشته باشیم، می بینیم که یه سری مضامین هستن که مثل نخ تسبیح، داستان ها رو به هم وصل می کنن. مثلاً، تنهایی انسان معاصر یکی از مهم ترین این تم هاست. انگار نویسنده ها هر کدوم از زاویه ی خودشون می خوان بگن که آدمیزاد، با همه ی شلوغی های اطرافش، بازم یه جاهایی تنهاست و باید با خودش خلوت کنه.

از دست دادن و مواجهه با اون هم یه تم دیگه است که حسابی تو این داستان ها پررنگه. چه از دست دادن یه عزیز باشه، چه یه فرصت، یا حتی یه بخش از خودت، این داستان ها بهت نشون می دن که چطور آدم ها با این فقدان ها کنار میان یا نمی تونن کنار بیان. جستجوی معنا و هویت هم حرف دیگه ایه که نویسنده ها دارن بهمون می گن. شخصیت ها هی دنبال یه چیزی می گردن، یه دلیل، یه هویت، یه جایگاه تو این دنیای بزرگ.

پیچیدگی روابط انسانی رو هم نباید نادیده گرفت. هیچ رابطه ای تو این دنیا ساده نیست، و این داستان ها به خوبی این پیچیدگی ها، تعارض ها و حس های درونی آدم ها رو به تصویر می کشن. تقابل ظاهر و باطن زندگی هم یه حرف مهمیه. گاهی اوقات اون چیزی که ما از بیرون می بینیم، با اون چیزی که تو دل آدم ها و اتفاقات می گذره، حسابی فرق داره.

این داستان ها یه جورایی آینه ای از جامعه آمریکا تو اواخر دهه ۸۰ هم هستن. می تونی از توشون حس و حال اون دوره رو، نگرانی ها و امیدهای مردم رو حس کنی. و البته، یه چیز مشترک دیگه: عنصر شگفتی و غافلگیری. اکثر داستان ها یهو یه پیچ غیرمنتظره دارن که حسابی تو رو تو فکر فرو می بره و نمی ذاره قصه رو به سادگی فراموش کنی.

تمام ده داستانی که در مجموعه «طاووس ها» پیش رو دارید، پیرنگ ساده و سرراستی دارند، و از پیچیدگی های روایی مدرنیستی به دورند. با وجود این، در تمامی این داستان ها، عنصرِ مضمونیِ حیرت انگیز و بدیعی وجود دارد؛ عنصری که گاه در قامت یک راز در تفسیرِ اثر عرض اندام می کند، و گاه در پایان بندیِ شگرف و تکان دهنده ی داستانْ خود می نمایاند.

تحلیل سبک نوشتاری و نوآوری ها

وقتی می خوایم از سبک نوشتاری این مجموعه حرف بزنیم، باید بگیم که خب، ده تا نویسنده ی مختلف یعنی ده تا سبک مختلف! ولی یه چیزایی هست که می شه به عنوان نقاط مشترک یا معیارهای انتخاب این داستان ها از طرف جایزه ا. هنری در نظر گرفت. مثلاً، تو این داستان ها می بینی که نویسنده ها چقدر به جزئیات اهمیت می دن و چطور با کلمه ها بازی می کنن تا یه اتمسفر خاص رو بسازن.

همه شون سعی می کنن با تکنیک های روایت گری خاص خودشون، خواننده رو تا ته قصه با خودشون همراه کنن. بعضی هاشون از زبان خیلی ساده و روزمره استفاده می کنن، بعضی ها هم کمی پیچیده تر می نویسن، اما هدف نهایی همه شون اینه که یه حس عمیق رو به خواننده منتقل کنن. این همون چیزیه که جایزه ا. هنری هم دنبالشه: داستان هایی که علاوه بر ساختار قوی، از نظر مضمونی هم حرفی برای گفتن داشته باشن و بتونن یه تاثیر ماندگار روی خواننده بذارن.

نوآوری ها هم تو این داستان ها دیده می شه. شاید نه نوآوری های عجیب و غریب تو فرم، ولی نوآوری تو زاویه دید، تو پرداخت به شخصیت ها و تو پایان بندی هایی که گاهی اوقات حسابی ذهن آدم رو درگیر می کنه. انگار هر نویسنده سعی کرده با داستانش، یه گوشه تاریک از ذهن و زندگی رو روشن کنه و یه دید جدید بهمون بده.

معرفی نویسندگان برجسته و مترجم

این مجموعه به خاطر نویسنده های قدرتمندی که توش حضور دارن، خیلی باارزشه. اجازه بدید دوتا از برجسته ترین هاشون رو بیشتر بشناسیم:

جویس کارول اوتس: ملکه ادبیات معاصر آمریکا

جویس کارول اوتس، متولد سال ۱۹۳۸ تو نیویورکه و واقعاً یکی از غول های ادبیات معاصر آمریکاست. این بانو از همون بچگی علاقه عجیبی به داستان و قصه داشت. مادربزرگش حسابی براش داستان تعریف می کرده و همین باعث شده بود یه جوری با دنیای کلمات عجین بشه. اوتس یه نویسنده خیلی پرکاره و آثار داستانی زیادی ازش به چاپ رسیده. اگه بخوام سبک نوشتاریش رو توصیف کنم، باید بگم نثرش حسابی گیرائه و یه جور طنز گزنده داره که شاید تو نگاه اول نفهمی ولی بعداً حسابی به فکرت می بره. اون عاشق اینه که به خشونت، سیاهی وجود انسان و جنبه های پنهان روان آدمی بپردازه، ولی این کار رو نه با زشت نویسی، بلکه با ظرافت و عمق انجام می ده. از کتاب های معروفش می شه به «لنگرگاهی در شن روان»، «قربانی»، «شوهر عزیزم» و «دختر ذرت» اشاره کرد. خوندن هر اثر از اوتس، مثل یه سفر عمیق به تاریک ترین و پیچیده ترین نقاط روحه.

فرانسیس شروود: راوی تاریخ های شخصی

فرانسیس شروود، متولد ۱۹۴۰ تو واشنگتن دی. سی، یکی دیگه از نویسنده های مهم این مجموعه ست. اون تو سال ۲۰۲۱ از دنیا رفت، ولی آثارش همیشه زنده می مونن. فرانسیس از نوجوانی شروع به نوشتن کرد و خیلی زود با رمان ها و داستان های کوتاه بی نظیرش، اسم و رسمی پیدا کرد. چهار تا رمان و یه مجموعه داستان ازش چاپ شده که حسابی مورد تحسین منتقدان ادبی قرار گرفتن و پرفروش هم بودن. شروود تو داستان هاش، اغلب به نقش گذشته تو حال آدم ها، خاطرات و چگونگی روایت گری شخصی می پردازه. اگه دنبال داستان هایی هستی که باهات حرف بزنن و تو رو به فکر فرو ببرن، آثار شروود رو از دست نده.

سایر نویسندگان مجموعه و نقش لیدا طرزی

البته نباید بقیه نویسندگان این مجموعه رو هم فراموش کنیم. هر کدوم از اون ها با سبک و نگاه خاص خودشون، یه بخش ارزشمند به این گنجینه اضافه کردن و تنوع و غنای این کتاب رو بیشتر کردن. واقعاً هنره که ده تا صدای متفاوت رو تو یه جا جمع کنی و همه هم اینقدر خوب باشن.

در آخر هم باید از «لیدا طرزی» عزیز، مترجم این کتاب، یادی کنیم. کار ترجمه داستان کوتاه، به خصوص داستان هایی که پر از ظرافت های زبانی و فرهنگی هستن، اصلاً آسون نیست. لیدا طرزی با ترجمه خوب و روونش، تونسته این داستان ها رو با همون حس و حال اصلیشون به ما فارسی زبان ها برسونه و باعث بشه از خوندن این اثر لذت ببریم. دست مریزاد!

چرا باید طاووس ها را بخوانید؟ (برای چه کسانی مناسب است؟)

شاید بپرسی بین این همه کتابی که هست، چرا باید برم سراغ «طاووس ها»؟ راستش رو بخوای، دلایل زیادی وجود داره. اگه اهل داستان کوتاه هستی و دوست داری با سبک های مختلف داستان نویسی آشنا بشی، این کتاب یه انتخاب عالیه. اینجا با بهترین داستان های کوتاه آمریکایی مواجه می شی که هر کدوم یه جورایی ذهن آدم رو قلقلک می دن.

اگه دوست داری درک عمیق تری از روانشناسی انسان پیدا کنی و ببینی آدم ها تو موقعیت های مختلف چطوری فکر و عمل می کنن، این کتاب خیلی بهت کمک می کنه. داستان ها پر از شخصیت هایی هستن که می تونی باهاشون همذات پنداری کنی یا حداقل بفهمیشون. برای دانشجوهای ادبیات یا کسایی که به پژوهش تو این حوزه علاقه دارن، «طاووس ها» یه منبع فوق العاده است. می تونی ازش برای تحلیل مضامین، سبک ها و تکنیک های ادبی استفاده کنی.

حتی اگه فقط دنبال یه کتاب خوب برای خوندن تو اوقات فراغتت هستی که هم سرگرمت کنه و هم به فکرت فرو ببره، این مجموعه می تونه انتخاب بی نظیری باشه. این کتاب برای کسایی که می خوان قبل از خرید با ماهیت اثر آشنا بشن یا حتی بعد از خوندن، یه مرور و تحلیل عمیق تر داشته باشن، حسابی به کار میاد.

بخشی از کتاب: پنجره ای به دنیای طاووس ها

بذارید یه بخش کوچیک از کتاب رو براتون اینجا بیارم تا خودتون هم یه طعم کوچیک از فضاش رو بچشید. این قسمت از یکی از داستان های مجموعه ست که نشون می ده چقدر دیالوگ ها و فضاسازی ها می تونه آدم رو درگیر کنه:

جوئل گفت: «زندگی وحشتناک است.» و از حرفش حظّی برد که نگو. لورا گفت: «نَه نیست.» و فکر کرد مردکه بی لیاقت. گفت: «زندگی پُر از شادی و خوشحالی است و ما خودمان برای خودمان دردسر درست می کنیم.» البته خودش خیلی به حرفش ایمان نداشت. چه کسی داشت؟ ولی دیدن جوئل در آن حال که در آشپزخانه آفتابگیر نشسته بود و سیگارش را می پیچید او می توانست سیگار خوب بخرد، ولی سیگار دست ساز می کشید اذیتش می کرد. آقا با خیال راحت می نشست و از وحشتناکی زندگی داد سخن می داد در حالی که زندگی خودش خوش و خرم می گذاشت. لورا فکر کرد پشت میز چوب بلوطی اش نشسته و می گوید زندگی وحشتناک است، احتمالاً می تواند علیه شادی در معبد پانتؤن هم افاضات کند. لورا دیگر عادت کرده بود آدم ها را براساس واکنششان نسبت به پانتؤن قضاوت کند، که به نظر او معدن شادی و امنیت اعلا بود و شاهدی بود بر آنکه دنیا هنوز جای خوبی است. او دوست داشت می توانست روی لایه نازکی از یخ بر کف پوش مرمرین معبد اسکیت کند و ابرها آن بالا شنا کنند.

فهرست داستان های کتاب طاووس ها

برای اینکه یه دید کلی تر به ساختار کتاب داشته باشید، اینجا یه لیست از داستان های این مجموعه برگزیده رو براتون میارم:

  1. طاووس ها: ارنست جی. فینی
  2. شکارِ خانه: جویس کارول اوتس
  3. زندگی اِدای: هریت دوئر
  4. CV10: استارکی فلایت، جونیور
  5. تاریخ: فرانسیس شروود
  6. خانه ای در آب: کوراگسن بویل
  7. بودن: باربارا گریزوتی هریسون
  8. زمین بی ثبات: الن هرمن
  9. کودکی میان برگ ها: چارلز دیکنسون
  10. داستان های اشتباه: میلیسنت دیلن

جمع بندی و نتیجه گیری: اثری ماندگار از برگزیدگان ادبی

خلاصه که کتاب «طاووس ها» یه مجموعه داستان نیست، یه سفر ادبیه. یه اثری که سال ها بعد از انتشارش، هنوز هم تازگی و عمق خودش رو حفظ کرده و می تونه کلی حرف برای گفتن داشته باشه. خوندن این کتاب، فرصتیه برای اینکه با ده تا دنیای متفاوت آشنا بشی، از سبک های مختلف لذت ببری و از همه مهم تر، به جنبه های پنهان روح انسان فکر کنی. اگه دنبال یه کتاب می گردی که هم سرگرمت کنه و هم به فکرت فرو ببره، از اون هایی که تا مدت ها تو ذهنت می مونه و هر بار که یادش می افتی یه نکته جدید بهت می ده، «طاووس ها» رو حتماً تو لیستت بذار. این تجربه رو از دست نده!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کامل کتاب طاووس ها – مجموعه داستان برگزیده ا. هنری 1989" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کامل کتاب طاووس ها – مجموعه داستان برگزیده ا. هنری 1989"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه