لوله آذین چیست – استفاده از لوله آذین برای شوفاژ و آبرسانی

لوله آذین چیست ؟ استفاده از لوله آذین برای شوفاژ و آب مناسب است؟

در دنیای صنعت و ساختمان لوله های مختلفی برای انتقال مواد و سیالات در انواع صنایع استفاده می شوند. یکی از این لوله های پرکاربرد لوله آذین است که به دلیل ویژگی ها و مزایای خاص خود در بسیاری از صنایع به ویژه در لوله کشی آب و شوفاژ ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به بررسی اصول عملکرد لوله آذین اجزای اصلی آن کاربردهای صنعتی و همچنین استانداردهای بین المللی مرتبط می پردازیم.

لوله آذین چیست - استفاده از لوله آذین برای شوفاژ و آبرسانی

لوله آذین چیست؟

لوله آذین نوعی لوله پلاستیکی است که برای انتقال آب و سایر سیالات طراحی شده است. این لوله ها به دلیل خواص مکانیکی و شیمیایی مطلوب از جمله مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به یکی از گزینه های محبوب در صنعت تبدیل شده اند. از جمله ویژگی های بارز لوله های آذین وزن سبک نصب آسان و عمر طولانی است.

استفاده از لوله آذین برای شوفاژ

یکی از خصوصیات منحصر به فرد لوله آذین, استفاده همزمان لوله های پلیمری هم برای شوفاژ و هم برای آب سرد و گرم است, که هم سرعت و قیمت خوبی دارند و هم کیفیت نسبتا مناسب, هر چند که بخشی از کارشناسان و مجریان لوله کشی تمایل زیادی به استفاده از لوله سفید در لوله کشی شوفاژ نشان نمیدهند, اما قیمت مناسب و استفاده مشترک برای آب و شوفاژ در کنار سرعت و در دسترس بودن لوله آذین, بخش زیادی از مالکین و تاسیسات کاران را مجاب به لوله کشی شوفاژ و پکیج با لوله آذین نموده است.

استفاده از لوله آذین برای ساخت کلکتور رفت و برگشت شوفاژ به هیچ عنوان عملی نیست. لوله کشی رفت و برگشت به منبع دوجداره و کویل دار موتورخانه نیز نبایستی با لوله های تک لایه انجام شود, چرا که اولا قطر داخلی لوله های آذین به دلیل ضخامت و گوشت لوله کمتر از لوله های فلزی بوده و دوما حرارت باعث میشود که این لوله ها طول عمر بسیار کمی در موتورخانه داشته باشند.

اصول عملکرد لوله آذین

لوله های آذین به دلیل استفاده از مواد پلیمر مقاوم در برابر حرارت و فشار در سیستم های آبرسانی سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها به گونه ای طراحی شده اند که با حداقل افت فشار جریان سیال را انتقال دهند. ویژگی های مهم دیگری که در عملکرد این لوله ها مؤثر هستند شامل موارد زیر می شود :

  • تحمل فشار بالا : لوله آذین قابلیت تحمل فشارهای بالا را داراست که باعث افزایش عمر و کارایی آن در سیستم های پرفشار می شود.
  • مقاومت در برابر ضربه : این لوله ها از موادی ساخته می شوند که قابلیت جذب ضربه های مکانیکی را داشته و به راحتی دچار شکست نمی شوند.

لوله کشی آب سرد و گرم با لوله های آذین

لوله های آذین به دلیل بهداشتی بودن , قیمت مناسب, حمل و نقل راحت و اجرای آسان طرفداران زیادی برای لوله کشی آب مصرفی بهداشتی دارد. 

این لوله ها به دلیل قیمت مناسب و کیفیت راضی کننده در بین مجریان لوله کشی و سازندگان طرفداران بیشماری داشته و نیاز به تبلیغ ندارد. از این رو استفاده از لوله آذین برای شوفاژ و آب سرد و گرم به یک رویه جاری و پرتقاضا در کلیه ساختمان های مسکونی و اداری تبدیل شده است و در ضمن در بخش صنعتی نیز در بسیاری از موارد استفاده های گسترده ای دارد.

اجزای اصلی لوله آذین

لوله های آذین معمولاً از یک لایه پلیمر ساخته شده اند که در انواع مختلف دارای پوشش های اضافی برای افزایش مقاومت حرارتی و کاهش نفوذپذیری به کار می رود. اجزای اصلی این لوله ها عبارتند از :

  1. لایه داخلی : که از پلیمر خاصی ساخته شده و به دلیل تماس مستقیم با سیال باید دارای مقاومت شیمیایی بالایی باشد.
  2. لایه خارجی : که معمولاً از موادی مقاوم در برابر شرایط جوی و اشعه UV ساخته می شود.
  3. اتصالات و شیرآلات : لوله آذین نیازمند اتصالات مخصوص به خود است که از جنس و ساختار مشابه لوله ها ساخته شده اند.

ویژگی ها

توضیحات

مقاومت شیمیایی

مناسب برای سیالات خورنده

تحمل حرارت

تا ۹۰ درجه سانتیگراد

وزن سبک

نصب آسان و هزینه حمل و نقل کمتر

کاربردهای صنعتی لوله آذین

لوله آذین در انواع صنایع به کار گرفته می شود. در زیر به برخی از مهم ترین کاربردهای آن اشاره می کنیم :

  • صنایع پتروشیمی : به دلیل مقاومت شیمیایی بالا لوله آذین در صنایع پتروشیمی برای انتقال سیالات خورنده استفاده می شود.
  • صنایع ساختمانی : این لوله ها به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و نصب آسان برای سیستم های لوله کشی آب در ساختمان ها به کار می روند.
  • صنایع غذایی و دارویی : به دلیل عدم تاثیرگذاری مواد لوله بر روی کیفیت سیال لوله های آذین در صنایع غذایی برای انتقال آب و مایعات غذایی استفاده می شوند.

نکات مهم خرید لوله آذین

برای خرید لوله آذین لوله سپاهان بهتر است که به نمایندگی لوله آذین در تهران و یا سایر شهرستانها مراجعه کنید. خرید از تهران برای کسانی که در شهرستان هستند به شرطی که به هزینه حمل زیادی منجر نشود, به صرفه است, چرا که این برند لوله در تهران رایج بوده و قیمت بسیار نازل تری نسبت به نمایندگی های باقی شهرهای ایران دارد.

استانداردهای بین المللی مرتبط با لوله آذین

استفاده از لوله های آذین در صنایع مختلف به رعایت استانداردهای خاصی نیاز دارد که تضمین کننده کیفیت و ایمنی این لوله ها هستند. برخی از استانداردهای مرتبط عبارتند از :

  • ISO ۹۰۰۱ : استاندارد سیستم های مدیریت کیفیت.
  • ISO ۱۴۰۰۱ : استاندارد سیستم های مدیریت محیط زیست.
  • NSF/ANSI ۶۱ : استاندارد سلامت آب برای سیستم های انتقال آب آشامیدنی.

تجربه شخصی از خرید و استفاده از لوله آذین

در خرید لوله های آذین یکی از نکات مهم انتخاب سایز مناسب و اطمینان از کیفیت ساخت است. هنگام استفاده از لوله آذین برای سیستم آبرسانی ساختمان متوجه شدم که این لوله ها به سرعت نصب می شوند و اتصالات بدون نیاز به جوشکاری پیچیده به راحتی قابل اتصال هستند. همچنین پس از چند سال استفاده متوجه شدم که این لوله ها حتی در شرایط رطوبتی بالا نیز دچار زنگ زدگی نمی شوند. من برای خرید فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار و تهران پایپر نمایندگی لوله آذین در شرق تهران را پیشنهاد میکنم.

مثال های عملی از صنایع مختلف

در صنایع ساختمانی لوله آذین به عنوان جایگزینی برای لوله های فلزی در سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها استفاده می شود. در صنایعی مانند کشاورزی نیز از لوله آذین برای سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای استفاده می شود که نیازمند لوله هایی با مقاومت بالا در برابر خوردگی هستند.

جدول مقایسه ای ویژگی های لوله آذین با دیگر لوله ها

نوع لوله

مقاومت شیمیایی

وزن

عمر مفید

هزینه نصب

لوله فلزی

پایین

سنگین

متوسط

بالا

لوله PVC

متوسط

سبک

بالا

متوسط

لوله آذین

بالا

سبک

بالا

کم

مزایا و معایب لوله آذین

مزایا

  • طول عمر بالا و مقاوم در برابر عوامل جوی
  • نصب آسان و سریع بدون نیاز به تجهیزات پیچیده
  • هزینه نگهداری پایین و عدم نیاز به تعویض مکرر

معایب

  • در برابر حرارت های بسیار بالا (بیش از ۹۰ درجه سانتیگراد) ممکن است عملکرد آن کاهش یابد.
  • برخی انواع آن ممکن است قیمت بالاتری نسبت به لوله های فلزی داشته باشند.
  • انبساط طولی بالا در دمای زیاد

برای دانلود آخرین و جدیدترین لیست قیمت لوله آذین به وبسایت ما با نشانی pipebazar.ir مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

لوله های آذین به دلیل ویژگی های فنی و اقتصادی انتخابی ایده آل برای صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی کشاورزی و پتروشیمی هستند.  لوله آذین برای شوفاژ و آب بهداشتی مناسب بوده و کیفیت عالی دارند.این لوله ها با ارائه مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی ضمن کاهش هزینه های نگهداری عمر طولانی تری نیز دارند.

پرسش و پاسخ

  1. آیا لوله آذین برای سیستم های آبرسانی مناسب است؟
    • بله به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی این لوله ها گزینه ای عالی برای سیستم های آبرسانی هستند.
  2. آیا نصب لوله آذین نیاز به تجهیزات خاصی دارد؟
    • خیر نصب این لوله ها ساده است و نیاز به تجهیزات پیچیده ندارد اما اتصالات مخصوص آن باید استفاده شوند.
  3. چه نوع موادی برای ساخت لوله آذین استفاده می شود؟
    • معمولاً از پلیمرهای مقاوم در برابر حرارت و فشار که به کاهش نفوذپذیری و افزایش مقاومت شیمیایی کمک می کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لوله آذین چیست – استفاده از لوله آذین برای شوفاژ و آبرسانی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لوله آذین چیست – استفاده از لوله آذین برای شوفاژ و آبرسانی"، کلیک کنید.