اگر صاحب یک پیج یا فروشگاه آنلاین باشید احتمالاً میدانید که هشتگها چطور میتوانند در جذب مخاطب بیشتر و دیدهشدن بهتر پستهای شما کمک کنند. اما گاهی پیش میاد که از هشتگها به شکلی اشتباه استفاده میکنیم و نتیجهای که میخواهیم رو نمیگیریم. هشتگها به نظر ساده و بیدردسر میرسند اما اگر درست از آنها استفاده نشه میتونن حتی تاثیر منفی هم داشته باشن.
در این مقاله میخواهیم 5 اشتباهی که معمولاً در استفاده از هشتگها مرتکب میشویم رو بررسی کنیم و به شما راهکارهایی بدیم تا دیگه این اشتباهات رو نکنید و از هشتگها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
اشتباه اول: استفاده از هشتگهای زیاد بدون هدف مشخص
یکی از اشتباهات رایج در استفاده از هشتگها استفاده از تعداد زیاد هشتگ بدون فکر کردن به هدف شماست. اینکار فقط باعث میشه که پست شما شبیه به یه “دسته گل هشتگ” بشه و ممکنه حتی باعث بشه که پست شما کمتر دیده بشه.
چرا این اشتباه ضرر داره؟
برای مثال تصور کنید که توی اینستاگرام از 30 هشتگ استفاده میکنید که هیچ ربطی به محتوای پست شما ندارند. اینکار باعث میشه که الگوریتمهای اینستاگرام نتونن شما رو به مخاطبهای مناسب معرفی کنن. برای هر شبکه اجتماعی باید هدفمند از هشتگها استفاده کنید تا مطمئن بشید که پست شما به دست افراد درستی میرسه.
چطور این اشتباه رو اصلاح کنیم؟
به جای استفاده از هشتگهای بیهدف باید هشتگهایی انتخاب کنید که دقیقا با محتوای شما مرتبط باشند. مثلاً اگر یک فروشگاه آنلاین لباس دارید هشتگهایی مثل #fashion #style #shopping #onlineshop رو استفاده کنید. همچنین تعداد هشتگها رو در شبکههای مختلف متناسب با قوانین اون شبکه تنظیم کنید. برای اینستاگرام معمولاً حدود 10 تا 15 هشتگ کافی است.
اشتباه دوم: استفاده از هشتگهای خیلی عمومی و رقابتی
بیشتر افراد تمایل دارند از هشتگهای بسیار عمومی و پرکاربرد استفاده کنند مثل #love #happy #fashion و غیره. این هشتگها بسیار رقابتی هستند و ممکنه پست شما در میان این همه پست دیگر گم بشه.
چرا این اشتباه ضرر داره؟
وقتی شما از هشتگهای خیلی عمومی استفاده میکنید پست شما در میان میلیونها پست مشابه گم میشه. البته این هشتگها ممکنه در شروع جلب توجه کنن اما بعد از مدت کوتاهی پست شما به سرعت از صفحه نتایج حذف میشه. این مسئله مخصوصاً برای کسبوکارهای نوپا و فروشگاههای آنلاین که به دنبال جذب مشتریان واقعی هستند مشکلساز میشه.
چطور این اشتباه رو اصلاح کنیم؟
به جای استفاده از هشتگهای عمومی باید به سمت هشتگهای خاصتر و هدفمند برید. هشتگهایی که کمتر استفاده میشن اما هنوز مخاطبهای خاص خودشون رو دارند. برای مثال به جای استفاده از #fashion میتونید از #modaonline #styleforless یا #vintagefashion استفاده کنید. همچنین میتونید با استفاده از هشتگ جنریتورها یا همون هشتگ سازهای رایگان برای پیج خودتون هشتگ بسازین.
برای این کار فقط کافیه اسم شبکه اجتماعی که داخلش فعالیت میکنید رو با هشتگ ساز سرچ کنید به این صورت: tiktok hashtag generator یا free hashtag generator instagram و … و به این صورت سایت های هشتگ ساز برای شما ظاهر میشن!!
اشتباه سوم: استفاده از هشتگهای غیر مرتبط
شاید شما هم اینکار رو دیده باشید: یه فروشگاه آنلاین لباس از هشتگهای غیر مرتبط با موضوعش استفاده میکنه مثل هشتگهای مربوط به غذا یا سفر. اینکار به نظر میرسه که میتونه ترافیک زیادی جذب کنه اما در حقیقت هیچ کمکی به برند شما نمیکنه.
چرا این اشتباه ضرر داره؟
استفاده از هشتگهای غیر مرتبط ممکنه باعث بشه که پست شما به اشتباه به دستهبندیهای نادرست وارد بشه و توجه مخاطبهای اشتباه رو جلب کنه. این یعنی نه تنها احتمال خرید کاهش پیدا میکنه بلکه الگوریتمها هم ممکنه شما رو به مخاطبهای نادرست معرفی کنن.
چطور این اشتباه رو اصلاح کنیم؟
با دقت بیشتر هشتگها رو انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که همگی با محتوای پست و هدف شما مرتبط باشند. اگر به عنوان مثال دارید پستی در مورد یک تخفیف ویژه لباس منتشر میکنید هشتگهای مرتبط با لباس مد خرید آنلاین و تخفیف رو استفاده کنید نه هشتگهای عمومی که هیچ ربطی به موضوع شما ندارند.
اشتباه چهارم: استفاده نکردن از هشتگهای محلی
اگر کسبوکار شما مختص به یک منطقه جغرافیایی خاص هست یکی از بزرگترین اشتباهاتی که میتونید انجام بدید اینه که از هشتگهای محلی غافل بشید. این هشتگها میتونند به جذب مشتریانی که نزدیک به شما هستند کمک کنند.
چرا این اشتباه ضرر داره؟
عدم استفاده از هشتگهای محلی باعث میشه که پست شما به دست افرادی برسه که هیچوقت نمیتونن از خدمات شما استفاده کنن. مثلاً اگر فروشگاه آنلاین شما فقط به تهران سرویس میده باید از هشتگهای مرتبط با تهران مثل #tehranshop #tehranfashion استفاده کنید.
چطور این اشتباه رو اصلاح کنیم؟
از هشتگهای جغرافیایی برای جذب مخاطبهای محلی استفاده کنید. اینکار کمک میکنه که برند شما بیشتر دیده بشه و مشتریان محلی به راحتی شما رو پیدا کنن. برای این کار میتونید نام شهر منطقه یا حتی محله خود رو به هشتگ اضافه کنید. میتونین برای این کار از اپلیکیشن هایی مثل in tags هم استفاده کنید.
اشتباه پنجم: فراموش کردن تحلیل عملکرد هشتگها
خیلی از افراد فکر میکنن که یه بار هشتگ رو انتخاب میکنن و دیگه لازم نیست به اونها توجه کنن. اما این اشتباه بزرگیه! تحلیل عملکرد هشتگها به شما کمک میکنه بفهمید کدوم هشتگها بیشترین تعامل رو دارن و کدومها هیچ تاثیری ندارند.
چرا این اشتباه ضرر داره؟
اگر شما هشتگها رو بررسی نکنید ممکنه از هشتگهایی استفاده کنید که دیگه کاربردی ندارند یا به راحتی به دست مخاطبهای درست نمیرسند. این میتونه باعث بشه که هدر رفت زمان و منابع داشته باشید.
چطور این اشتباه رو اصلاح کنیم؟
از ابزارهای تحلیل هشتگ مثل “Instagram Insights” یا “Hashtagify” استفاده کنید تا عملکرد هشتگها رو بررسی کنید. همچنین سعی کنید که هشتگهای جدید و مرتبط با ترندهای روز رو امتحان کنید و از هشتگهای پرکاربرد استفاده کنید که ممکنه در لحظه در شبکههای اجتماعی محبوب باشند.
نتیجهگیری
هشتگها ابزار بسیار قدرتمندی برای جذب مخاطب و دیدهشدن در شبکههای اجتماعی هستند اما استفاده اشتباه از آنها میتونه نتیجه معکوس داشته باشه. با اجتناب از این 5 اشتباه رایج و استفاده هدفمند از هشتگها میتونید پستهای خودتون رو به مخاطبهای درست برسونید و تعامل بیشتری دریافت کنید. همیشه یادتون باشه که هشتگها باید مرتبط هدفمند و بهروز باشن تا بهترین نتیجه رو بگیرید.
امیدوارم این مقاله کمک کرده باشه تا هشتگها رو به بهترین شکل ممکن در استراتژی بازاریابی دیجیتال خودتون استفاده کنید. اگر سوالی داشتید یا نکتهای رو فراموش کردم حتماً بگید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "5 اشتباهی که در استفاده از هشتگ ها مرتکب می شوید!" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "5 اشتباهی که در استفاده از هشتگ ها مرتکب می شوید!"، کلیک کنید.