قوانین پذیرش مسافر شرکت هواپیمایی زاگرس
مسافرت هوایی، با همه راحتی ها و سرعتش، یه سری قواعد و قانون های خاص خودش رو داره که دونستنشون می تونه سفر رو براتون راحت تر و بی دغدغه تر کنه. شرکت هواپیمایی زاگرس هم، مثل بقیه ایرلاین ها، برای اینکه همه مسافرهاش با خیال راحت و بی مشکل پرواز کنن، یه سری قوانین پذیرش داره که لازمه قبل از پرواز حتماً ازشون باخبر باشید تا موقع سفر با اتفاق غیرمنتظره ای روبرو نشید. از مدارک لازم گرفته تا شرایط بار و مسافرهای با وضعیت خاص، همه و همه توی این راهنما حسابی توضیح داده شده تا سفری عالی با زاگرس رو تجربه کنید.

سفر با هواپیما، با همه هیجان ها و سرعتش، مثل هر کار دیگه تو این دنیا، نیاز به رعایت یه سری اصول و قواعد داره. شرکت هواپیمایی زاگرس هم برای اینکه سفر شما دوستان عزیز با آرامش و بدون هیچ دردسری انجام بشه، یه سری قوانین و مقررات برای پذیرش مسافرهاش در نظر گرفته. باور کنید، دونستن این قوانین قبل از اینکه راهی فرودگاه بشید، مثل یه نقشه راه می مونه که خیالتون رو از خیلی چیزها راحت می کنه. فکرش رو بکنید، چقدر خوبه که بدونی چه مدارکی باید با خودت ببری، بارت چقدر می تونه باشه، یا اگر شرایط خاصی داری، چه کارهایی لازمه انجام بدی. این اطلاعات به شما کمک می کنه تا از لحظه ای که تصمیم به سفر می گیرید تا وقتی که توی هواپیما نشستید، همه چیز براتون مثل آب خوردن پیش بره. هدف ما اینه که با این راهنمای جامع، همه ابهامات رو از بین ببریم و یه سفر بی نظیر رو براتون رقم بزنیم.
مدارک شناسایی و بلیط: اولین گام برای پذیرش
اولین و مهم ترین قدم برای اینکه بتونید سوار هواپیما بشید، اینه که مدارک شناسایی و بلیط تون رو کامل و آماده داشته باشید. این بخش خیلی مهمه، چون اگه کوچیک ترین مشکلی تو مدارک باشه، ممکنه خدای نکرده از پرواز جا بمونید. پس حواستون رو خوب جمع کنید.
مدارک شناسایی معتبر برای پروازهای داخلی و خارجی
مدارک شناسایی مثل کلید ورود شما به دنیای پرواز هستن. چه برای پروازهای داخلی و چه خارجی، باید حواستون باشه که این مدارک معتبر و بدون مشکل باشن.
اتباع ایرانی: برای ما ایرانی ها، توی پروازهای داخلی، همراه داشتن کارت ملی (چه از نوع هوشمندش که این روزا دست همه هست، چه اونایی که کد ملی توی شناسنامه شون درج شده) یا شناسنامه جدید که عکس دار باشه، الزامیه. اگر بچه های کوچیک زیر ۱۵ سال دارید، شناسنامه اون ها کافیه. حواستون باشه که کارت ملی تون منقضی نشده باشه یا اگه گم شده، حتماً قبل از سفر برای کارت موقت اقدام کنید. در پروازهای خارجی، داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار بعد از تاریخ بازگشت، حرف اول رو میزنه. اگه گذرنامه تون اعتبار کمی داره، اصلاً ریسک نکنید و از قبل برای تمدیدش اقدام کنید.
اتباع خارجی: اگه مسافر خارجی هستید، حتماً باید گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار همراهتون باشه. برای بعضی از مسیرها و ملیت ها، داشتن ویزا (روادید) هم الزامیه. پس قبل از سفر حسابی تحقیق کنید که آیا مقصد شما به ویزا نیاز داره یا نه و اگه بله، حتماً از قبل برای گرفتن ویزا اقدام کنید تا موقع رسیدن به فرودگاه مقصد یا حتی موقع پذیرش در مبدأ به مشکل برنخورید.
قوانین خاص: برای کوچولوها و نوزادان، همون طور که گفتیم شناسنامه کافیه. در مورد تغییر نام در بلیط، باید بگم که خیلی سخت گیرانه است. شرکت هواپیمایی زاگرس فقط در موارد خاص و اون هم برای اصلاح حداکثر دو کاراکتر توی نام، اجازه تغییر می ده. این یعنی اگه اسم تون کلاً اشتباه خورده، دیگه کاریش نمی شه کرد و باید بلیط جدید بخرید. پس موقع خرید بلیط، صد بار اسم و فامیل تون رو چک کنید که خدای نکرده اشتباهی توش نباشه.
بلیط هواپیما و اصالت آن
خب، بعد از مدارک شناسایی، نوبت می رسه به بلیطتون. بلیط شما نشون دهنده اینه که صندلی ای در هواپیما دارید و می تونید سفر کنید.
اهمیت همراه داشتن بلیط: فرقی نمی کنه بلیط تون رو پرینت گرفتید یا فقط یه شماره سریال و کد رزرو (PNR) توی گوشی تون دارید، مهم اینه که اطلاعاتش در دسترس باشه. البته پیشنهاد می کنیم همیشه یه پرینت هم از بلیط تون داشته باشید که اگه گوشی تون شارژ تموم کرد یا هر اتفاقی افتاد، به مشکل نخورید. کد ملی هم که پای ثابت هر کاریه و برای چک کردن بلیط تون هم لازمه.
خرید از منابع معتبر: حتماً و حتماً بلیط تون رو از وب سایت رسمی شرکت هواپیمایی زاگرس یا از آژانس های هواپیمایی معتبر و مورد تایید زاگرس تهیه کنید. متاسفانه گاهی اوقات افراد سودجو بلیط های تقلبی یا نامعتبر می فروشن که موقع پذیرش به مشکل می خورید. زاگرس هیچ مسئولیتی در قبال بلیط هایی که از کانال های غیررسمی یا متفرقه خریداری شده اند، نداره. پس حواس جمع باشید و از هر جایی بلیط نخرید!
«همیشه قبل از رسیدن به فرودگاه، یک بار دیگر از کامل بودن و اعتبار تمامی مدارک شناسایی و بلیط خود مطمئن شوید. این کار از هرگونه استرس و تأخیر در لحظات آخر جلوگیری می کند.»
قوانین مربوط به بار مسافر: همراه داشتن مجاز و ممنوعات
رسیدیم به یکی از دغدغه های همیشگی مسافرها: بار! چقدر می تونیم بار ببریم؟ چی رو کجا بذاریم؟ چی ممنوعه؟ توی این بخش، به همه این سوالات جواب می دیم تا خیال تون راحت بشه و بتونید چمدون هاتون رو درست و حسابی ببندید.
بار مجاز تحویلی (Checked Baggage)
بار تحویلی همون باریه که موقع ورود به فرودگاه تحویل کانتر می دید و توی قسمت بار هواپیما می ره. میزان بار مجاز برای هر مسافر، بستگی به کلاس پروازی شما (مثلاً اکونومی یا بیزینس) و گاهی هم مسیر پرواز (داخلی یا خارجی) داره.
به طور کلی، برای پروازهای داخلی شرکت هواپیمایی زاگرس، میزان بار مجاز برای هر مسافر معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم هست. البته این میزان بسته به کلاس نرخی بلیط شما ممکنه کمی تغییر کنه. برای نوزادان هم معمولاً ۱۰ کیلوگرم بار به اضافه یک کالسکه تاشو مجازه.
حواستون باشه که ابعاد هر بسته نباید از یک حد مشخصی بیشتر باشه (معمولاً برای مجموع طول، عرض و ارتفاع، ۱۵۸ سانتی متر). اگه بارتون از حد مجاز بیشتر بشه، باید هزینه اضافه بار پرداخت کنید که طبق فرمول های خاصی محاسبه میشه و می تونه حسابی گرون دربیاد. پس اگه بار زیادی دارید، بهتره قبلش با ایرلاین تماس بگیرید و از هزینه ها باخبر بشید یا فکر یه راه دیگه برای حملش باشید.
این جدول بهتون کمک می کنه تا میزان بار مجاز رو بر اساس کلاس نرخی بلیط تون بهتر متوجه بشید:
کلاس نرخی | میزان بار مجاز برای بزرگسال و کودک | درصد جریمه در صورت استرداد (تا ۱۵ دقیقه پس از صدور) |
---|---|---|
L, P, V, Y, K, H, Q | 15 کیلوگرم | بدون جریمه |
B, D, E, S, M, N, R | 20 کیلوگرم | بدون جریمه |
I, T, U, A, F, Z, X | 20 کیلوگرم | بدون جریمه |
قوانین اضافه بار و هزینه آن: اگر بارتون بیشتر از حد مجاز بود، باید هزینه اضافه بار رو بپردازید. این هزینه معمولاً بر اساس هر کیلوگرم اضافه بار و برای هر مسیر پروازی محاسبه میشه. بهتره قبل از سفر، یه تماس با واحد فروش زاگرس بگیرید تا از نرخ دقیق اضافه بار برای مسیر خودتون مطلع بشید. یادتون باشه که پرداخت اضافه بار معمولاً در فرودگاه و در همان لحظه پذیرش انجام میشه.
بار دستی (Carry-on/Cabin Baggage)
بار دستی همون باریه که می تونید با خودتون ببرید داخل کابین هواپیما. این بار رو باید توی جای بار بالای سرتون یا زیر صندلی جلوی خودتون جا بدید.
معمولاً وزن مجاز برای بار دستی در هواپیمایی زاگرس 5 تا 7 کیلوگرم هست و ابعاد مشخصی هم داره (مثلاً مجموع طول، عرض و ارتفاع نباید از ۱۱۵ سانتی متر بیشتر بشه). حواستون باشه که اگه بار دستی تون بزرگ تر یا سنگین تر از حد مجاز باشه، ممکنه مجبور بشید اون رو به عنوان بار تحویلی بفرستید پایین و هزینه اضافه بار هم پرداخت کنید.
اقلام مهم در بار دستی: یه سری چیزها رو حتماً باید توی بار دستی تون بذارید، نه توی بار تحویلی. این ها شامل: اسناد مهم، مدارک شناسایی، پول نقد، جواهرات، لپ تاپ، تبلت، موبایل و سایر لوازم الکترونیکی گران قیمت. چرا؟ چون شرکت هواپیمایی زاگرس (و هیچ ایرلاین دیگه ای) هیچ مسئولیتی در قبال مفقود شدن یا آسیب دیدن این اقلام توی بار تحویلی نداره. پس عاقلانه نیست که این وسایل ارزشمند رو از خودتون دور کنید.
قوانین حمل مایعات: برای حمل مایعات، ژل ها و اسپری ها توی بار دستی، یه قانون بین المللی وجود داره: هر ظرف مایع نباید بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر باشه و همه این ظرف ها باید توی یه کیسه پلاستیکی شفاف و زیپ دار که حجمش بیشتر از یک لیتر نباشه، قرار بگیرن. این کیسه باید به راحتی بسته بشه. این قانون شامل خمیر دندون، رژ لب مایع و حتی عطر هم میشه. پس موقع بستن بار دستی تون، این نکته رو فراموش نکنید.
کالاهای خطرناک و ممنوعه
یه سری چیزها هستن که به دلیل ماهیت خطرناک شون، اصلاً اجازه حمل توی هواپیما رو ندارن، چه توی بار دستی و چه توی بار تحویلی. این ها شامل:
- مواد آتش زا (مثل فندک بنزینی، کپسول گاز پیک نیکی)
- مواد شیمیایی و سمی (مثل اسیدها، مواد سفیدکننده قوی)
- ابزارهای برنده و تیز (مثل چاقوهای بزرگ، تیغ ریش تراشی باز، قیچی های بزرگ – البته تیغ ژیلت معمولاً مجازه)
- سلاح گرم و سرد (با هر نوعش، حتی اسباب بازی هایی که شبیه سلاح هستن، مگر با مجوز و هماهنگی قبلی)
- باتری های لیتیومی با ظرفیت بالا (باتری لپ تاپ یا پاوربانک های کوچک معمولاً مجازن، اما باتری های بزرگ تر نیاز به هماهنگی دارن و باید توی بار دستی باشن)
- کپسول های گاز فشرده (مثل اسپری های حشره کش یا اکسیژن فشرده)
قوانین ویژه سیگار الکترونیکی: این مورد خیلی مهمه و خیلی ها اشتباه می کنن! حمل سیگار الکترونیکی و ویپ (Vape) در بار تحویلی (Checked Baggage) به داخل قسمت بار هواپیما کاملاً ممنوعه. این وسایل حتماً باید توی بار دستی تون باشن و همراه خودتون ببرید داخل کابین. دلیلش هم خطر آتش سوزی باتری های لیتیومی اون هاست.
حمل دارو و تجهیزات پزشکی: اگه داروی خاصی مصرف می کنید یا نیاز به تجهیزات پزشکی مثل دستگاه اکسیژن دارید، حتماً باید نسخه پزشک همراهتون باشه و این داروها و تجهیزات رو توی بار دستی تون حمل کنید. برای تجهیزات پزشکی خاص مثل دستگاه اکسیژن، حتماً از قبل با شرکت هواپیمایی زاگرس هماهنگ کنید.
اقلام خاص: یه سری اقلام مثل سازهای موسیقی یا تجهیزات ورزشی ممکنه نیاز به هماهنگی قبلی یا خرید صندلی اضافه داشته باشن. اگه وسیله خاصی دارید، حتماً قبل از سفر با زاگرس تماس بگیرید و شرایط حملش رو بپرسید.
قوانین پذیرش مسافران با شرایط ویژه
بعضی از مسافرها به دلیل شرایط خاصی که دارن، نیاز به توجه و هماهنگی بیشتری دارن. شرکت هواپیمایی زاگرس هم برای این مسافران عزیز، تدابیر ویژه ای در نظر گرفته تا سفرشون راحت و ایمن باشه.
خانم های باردار
سفر هوایی برای خانم های باردار قوانین خاص خودش رو داره، چون سلامت مادر و جنین در اولویته. این قوانین برای اطمینان از سلامت شماست:
- تا هفته ۲۸ بارداری: معمولاً نیازی به گواهی پزشک نیست و می تونید بدون مشکل پرواز کنید.
- از هفته ۲۸ تا ۳۵ بارداری: برای پرواز در این دوره، حتماً باید یک گواهی از پزشک متخصص زنان خودتون داشته باشید. این گواهی باید شامل تاریخ تخمینی زایمان و تأیید عدم وجود هرگونه منعی برای سفر هوایی باشه. علاوه بر این، ممکنه نیاز به مجوز پزشکی (MEDIF) از پزشک معتمد ایرلاین هم داشته باشید.
- پس از هفته ۳۵ بارداری: متاسفانه، شرکت هواپیمایی زاگرس از پذیرش خانم های باردار بعد از هفته ۳۵ بارداری، معذور هست. دلیلش هم اینه که در این مرحله، خطر زایمان زودرس در حین پرواز به شدت بالا میره و ایرلاین نمی تونه مسئولیتش رو قبول کنه.
پیشنهاد می کنیم حتی اگه در اوایل بارداری هستید، قبل از سفر با پزشک خودتون مشورت کنید و وضعیت تون رو اطلاع بدید.
بیماران و افراد دارای شرایط پزشکی خاص
اگر بیماری خاصی دارید یا شرایط پزشکی ویژه ای دارین، قبل از سفر حتماً باید با ایرلاین هماهنگ کنید. برای بعضی از بیماری ها، نیاز به اخذ مجوز پزشکی یا همون فرم MEDIF (Medical Information Form) هست.
لیست بیماری هایی که نیاز به مجوز پزشکی (MEDIF) دارند:
- بیماری های قلبی-عروقی شدید و کنترل نشده
- بیماری های تنفسی شدید (مثل آسم شدید یا COPD)
- صرع کنترل نشده
- آنومی (کم خونی) شدید
- دیابت کنترل نشده (افرادی که قند خونشون دائم بالا یا پایینه)
- افرادی که دیالیز می شوند
- افرادی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند (مثل بعد از پیوند عضو)
- و به طور کلی، هرگونه بیماری که پزشک تشخیص بده سفر هوایی می تونه براشون خطرناک باشه.
مراحل اخذ مجوز پزشکی: اگر جزو این دسته اید، باید مراحل زیر رو طی کنید:
- با پشتیبانی زاگرس تماس بگیرید و درخواست فرم MEDIF کنید.
- این فرم رو به پزشک معالج خودتون بدید تا اطلاعات پزشکی تون رو کامل و دقیق توش بنویسه.
- فرم پر شده رو به بخش پزشکی شرکت هواپیمایی زاگرس (یا پزشک معتمد ایرلاین) تحویل بدید. اون ها وضعیت شما رو بررسی می کنن و در صورت تأیید، مجوز پرواز رو صادر می کنن.
اهمیت همراه داشتن داروهای ضروری: حتماً و حتماً داروهای مورد نیاز خودتون رو به مقدار کافی برای طول سفر، توی کیف دستی خودتون بذارید و با خودتون به داخل کابین هواپیما ببرید. هرگز داروهای حیاتی رو توی بار تحویلی نذارید!
مواردی که نیازمند اخذ مجوز پزشکی *نمی باشد*: برای اینکه خیالتون راحت باشه، بد نیست بدونید که یه سری شرایط پزشکی عمومی که معمولاً خطرناک نیستن، نیاز به مجوز ندارن، مثل سرماخوردگی های معمولی، آلرژی های فصلی و امثالهم. البته همیشه مشورت با پزشک قبل از سفر، بهترین راهه.
نوزادان و کودکان
سفر با کوچولوها هم قلق های خودش رو داره. زاگرس برای پذیرش نوزادان و کودکان هم قوانینی داره:
- پذیرش نوزادان (Infant – زیر ۲ سال): نوزادان بدون نیاز به صندلی جداگانه (اصطلاحاً NO SEAT) پذیرش می شن و هزینه بلیطشون خیلی کمتره.
- درخواست صندلی اضافه برای نوزاد: اگه دوست دارید نوزادتون هم صندلی جداگانه داشته باشه تا راحت تر باشید، می تونید با شماره ۴۷۴۶-۰۲۱ تماس بگیرید و برای خرید صندلی اضافه (Extra Seat) هماهنگی کنید.
- پذیرش کودکان (CHD – ۲ تا ۱۲ سال): کودکان در این رده سنی باید بلیط با صندلی مجزا داشته باشن.
- قوانین پذیرش کودکان بدون همراه (UMNR – Unaccompanied Minor): اگه قرار باشه فرزندتون (بین ۵ تا ۱۲ سال) بدون همراه سفر کنه، این موضوع قوانین خاص و حساسی داره. باید فرم های مخصوص رو پر کنید، هزینه مربوط به سرویس UM رو بپردازید و حتماً از قبل با شرکت هواپیمایی زاگرس هماهنگی کامل رو انجام بدید. این سرویس به این معنیه که مسئولیت کودک از لحظه پذیرش در مبدأ تا تحویل به فرد مشخص شده در مقصد، بر عهده ایرلاین خواهد بود.
نکته مهم: برای کودکان، حتماً قبل از صدور بلیط (ETK)، درخواست خدمات ویژه برای کودک (SSR CHD) رو ثبت کنید تا همه چیز از قبل هماهنگ باشه.
مسافران نیازمند کمک ویژه
شرکت هواپیمایی زاگرس تمام تلاشش رو می کنه تا سفر برای مسافرانی که نیاز به کمک ویژه دارن، مثل افراد معلول یا کم توان، راحت و آسوده باشه. انواع خدمات ویژه ای که ارائه میشه، شامل موارد زیر هستن:
- ویلچر (Wheelchair):
- WCHR: برای مسافرانی که می تونن خودشون از پله بالا و پایین برن و در کابین حرکت کنن، اما برای طی مسافت های طولانی در فرودگاه نیاز به ویلچر دارن.
- WCHS: برای مسافرانی که نمی تونن از پله بالا و پایین برن، اما می تونن در کابین حرکت کنن. این مسافرها برای بالا و پایین رفتن از هواپیما و حرکت در فرودگاه به ویلچر نیاز دارن.
- WCHC: برای مسافرانی که به طور کامل وابسته به ویلچر هستن و حتی نمی تونن توی کابین هم حرکت کنن. این افراد باید با صندلی مخصوص به هواپیما منتقل بشن.
- مسافران با نقص بینایی/شنوایی: برای این عزیزان هم هماهنگی های لازم برای راهنمایی و کمک در فرودگاه و حین پرواز انجام میشه.
- نیازمند اکسیژن و …: اگه نیاز به اکسیژن یا سایر تجهیزات پزشکی دارید، حتماً از قبل هماهنگ کنید.
نحوه و زمان اطلاع رسانی: برای درخواست هر یک از این خدمات ویژه، حتماً باید حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز، شرکت هواپیمایی زاگرس رو مطلع کنید. این اطلاع رسانی به ایرلاین این فرصت رو میده که هماهنگی های لازم رو با فرودگاه و کادر پرواز انجام بده و بهترین خدمات رو به شما ارائه بده.
حمل حیوان زنده
حمل حیوانات خانگی در پروازها، قوانین خاص و سخت گیرانه ای داره که برای سلامت حیوان و آسایش بقیه مسافرها لازمه. زاگرس هم برای حمل حیوانات، ضوابط مشخصی داره:
- حمل در کابین یا بخش بار (Cargo): اکثر حیوانات خانگی باید در بخش بار هواپیما (Cargo) حمل بشن. فقط حیوانات خیلی کوچیک مثل پرندگان زینتی یا سگ های راهنما ممکنه با شرایط خاص و پرداخت هزینه، اجازه ورود به کابین رو پیدا کنن.
- قفس استاندارد: حیوان باید در یک قفس استاندارد و مناسب با ابعاد و وزن حیوان قرار بگیره که دارای تهویه مناسب باشه و امکان فرار از اون وجود نداشته باشه.
- مدارک لازم:
- گواهی سلامت: از یک دامپزشک معتبر.
- کارت واکسیناسیون: شامل واکسن های لازم و به روز.
- مجوزهای ورود/خروج: بسته به مقصدتون، ممکنه نیاز به مجوزهای قرنطینه یا ورود به کشور مقصد داشته باشید.
- هزینه ها و نحوه رزرو: حمل حیوان زنده شامل هزینه جداگانه است که بسته به وزن حیوان و قفسش محاسبه میشه. حتماً از قبل برای رزرو فضای لازم برای حیوانتون با زاگرس تماس بگیرید.
قوانین خرید، تغییر و استرداد بلیط
خرید بلیط، تغییرش یا حتی کنسل کردنش، یه سری قواعد مالی داره که دونستن اون ها بهتون کمک می کنه تا بهترین تصمیم رو بگیرید و متحمل ضرر کمتری بشید.
قوانین استرداد و کنسلی بلیط
اگه به هر دلیلی مجبور شدید پروازتون رو کنسل کنید، باید بدونید که شرکت های هواپیمایی برای این کار جریمه در نظر می گیرن. میزان جریمه بستگی به کلاس نرخی بلیط شما و زمان باقی مونده تا پرواز داره.
نکته خیلی مهم: وجه استرداد بلیط، فقط و فقط به شماره کارت همون مسافری که بلیط به نامش صادر شده، برگشت داده میشه. پس اگه بلیط رو با کارت شخص دیگه ای خریدید، موقع استرداد ممکنه به مشکل بخورید.
جدول جامع جریمه استرداد بلیط هواپیمایی زاگرس (بر اساس زمان باقی مانده تا پرواز و کلاس نرخی):
کلاس نرخی | تا 15 دقیقه پس از صدور | تا ساعت 12 ظهر 3 روز قبل از پرواز | تا ساعت 12 ظهر 1 روز قبل از پرواز | تا 3 ساعت قبل از پرواز | از 3 ساعت قبل از پرواز به بعد |
---|---|---|---|---|---|
L, P, V, Y, K, H, Q | بدون جریمه | 50% جریمه | 70% جریمه | 90% جریمه | 90% جریمه |
B, D, E, S, M, N, R | بدون جریمه | 30% جریمه | 40% جریمه | 60% جریمه | 80% جریمه |
I, T, U, A, F, Z, X | بدون جریمه | 20% جریمه | 30% جریمه | 40% جریمه | 50% جریمه |
توضیحات تکمیلی:
- درصدهای جریمه ای که اینجا می بینید، بر مبنای نرخ پایه بلیط محاسبه می شن و عوارض فرودگاهی معمولاً استرداد میشه.
- اگر بلیط رو کنسل کنید ولی جا رو توی سیستم ابطال نکنید، جریمه برابر با بالاترین درصد جریمه (معمولاً ۹۰ درصد یا بیشتر) اعمال میشه.
- اگر بلیط رو استرداد کنید ولی جاش رو از قبل ابطال نکرده باشید، یک برابر نرخ بلیط NIF صادر میشه که به معنی عدم استرداد وجه کامل بلیط و اعمال جریمه بسیار سنگینه.
«به یاد داشته باشید که هرچه زودتر برای استرداد یا تغییر بلیط اقدام کنید، جریمه کمتری متحمل خواهید شد.»
قوانین تغییر تاریخ و نام بلیط
گاهی اوقات برنامه های سفر تغییر می کنه و نیاز به عوض کردن تاریخ یا حتی نام توی بلیط پیدا می کنید.
- تغییر تاریخ: امکان تغییر تاریخ پرواز وجود داره، اما این کار با پرداخت جریمه و مبلغی تحت عنوان مابه التفاوت نرخ انجام میشه. مهم تر از اون، تغییر تاریخ پرواز به موجودی همون کلاس نرخی که بلیط فعلی تون داره، روی پرواز جدید بستگی داره. یعنی اگه کلاس نرخی بلیط شما توی پرواز جدید پر باشه، نمی تونید تاریخ رو عوض کنید و باید بلیط جدید بخرید.
- تغییر نام: این یکی خیلی محدودتره. همون طور که قبلاً هم گفتیم، تغییر نام در بلیط هواپیمایی زاگرس فقط برای اصلاح حداکثر دو کاراکتر توسط واحد رزرواسیون مرکزی شرکت مجازه. یعنی اگه مثلاً یه حرف از اسم تون اشتباه تایپ شده باشه، ممکنه بشه اصلاحش کرد. اما اگه اسمتون کلاً عوض شده باشه یا اشتباهات بزرگ تر باشه، امکان تغییر نام وجود نداره و باید بلیط جدیدی خریداری کنید.
- اضافه نمودن مسافر: یه نکته دیگه اینه که امکان اضافه کردن مسافر جدید به PNR (کد رزرو) که قبلاً تشکیل شده، وجود نداره. اگر خواستید کسی رو به سفرتون اضافه کنید، باید براش بلیط جداگانه بگیرید.
سایر نکات مهم در خرید بلیط
یه سری نکات دیگه هم هستن که موقع خرید بلیط زاگرس بد نیست حواستون بهشون باشه:
- همون طور که قبلاً هم گفتیم، اگه با کودک سفر می کنید و نیاز به خدمات ویژه دارید، حتماً SSR CHD (درخواست خدمات ویژه برای کودک) رو قبل از صدور بلیط (ETK) درج کنید. این کار به زاگرس کمک می کنه تا همه هماهنگی های لازم برای راحتی فرزندتون رو از قبل انجام بده.
- برای کلاس های نرخی دو حرفی، جریمه ها معمولاً تابع اولین حرف کد نرخ هستن. این یعنی اگه مثلاً بلیط شما دو حرفی بود، باید ببینید حرف اولش توی کدوم دسته از جدول جریمه ها قرار می گیره.
نکات مهم قبل و در طول سفر
حالا که با قوانین مدارک، بار و بلیط آشنا شدید، وقتشه که یه سری نکات کلی تر رو برای داشتن یه سفر بی دردسر با زاگرس با هم مرور کنیم. این ها نکاتی هستن که از لحظه رسیدن به فرودگاه تا وقتی که سوار هواپیما می شید، به دردتون می خورن.
زمان حضور در فرودگاه و چک این
شاید فکر کنید زود رسیدن به فرودگاه یه کار بی خوده، ولی باور کنید از خیلی دردسرها جلوگیری می کنه. فرودگاه همیشه شلوغ و غیرقابل پیش بینیه.
- زمان توصیه شده برای حضور در فرودگاه:
- برای پروازهای داخلی، توصیه میشه که حداقل ۹۰ دقیقه (یک ساعت و نیم) قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.
- برای پروازهای خارجی، این زمان بیشتر میشه و باید حداقل ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید.
- زمان بسته شدن گیت پرواز: گیت پرواز در زمان مشخصی بسته میشه و بعد از اون، حتی اگه بلیط داشته باشید، دیگه نمی تونید سوار هواپیما بشید. این زمان معمولاً حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از پروازه. اگه از این زمان بگذره، مسئولیت از دست دادن پرواز کاملاً با شماست و بلیط تون هم می سوزه. پس «از قطار جا موندن، بهتر از پرواز جا موندنه!»
- امکان چک این آنلاین: اگه شرکت هواپیمایی زاگرس سیستم چک این آنلاین رو فعال داشته باشه، حتماً ازش استفاده کنید. این کار بهتون کمک می کنه که از قبل صندلی تون رو انتخاب کنید و بدون معطلی توی صف های طولانی، مستقیم برید سمت قسمت تحویل بار (اگه بار دارید) یا گیت پرواز.
موارد منع پذیرش مسافر
در برخی موارد، شرکت هواپیمایی زاگرس از پذیرش مسافر معذور خواهد بود. این موارد برای حفظ امنیت و آرامش سایر مسافران و کارکنان ایرلاین ضروری هستن:
- عدم ارائه مدارک لازم: اگه مدارک شناسایی معتبر یا بلیط تون ناقص باشه یا مشکل داشته باشه.
- تأخیر در حضور: اگه دیر به فرودگاه برسید و گیت بسته بشه.
- وضعیت نامناسب مسافر: اگه مسافر در وضعیت غیرعادی (مثلاً مستی شدید، تحت تأثیر مواد مخدر) باشه یا رفتاری داشته باشه که امنیت پرواز یا آسایش سایر مسافرین رو به خطر بندازه.
- رفتار مخرب یا توهین آمیز: اگه مسافر با کارکنان ایرلاین یا سایر مسافرین رفتار نامناسب یا توهین آمیز داشته باشه.
- عدم رعایت پروتکل های بهداشتی: در شرایط خاص (مثل شیوع بیماری ها)، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده توسط ایرلاین یا مقامات فرودگاهی.
- بیماران بدون مجوز پزشکی: همون طور که گفتیم، بیماران خاصی که نیاز به مجوز پزشکی دارن و این مجوز رو ارائه نکنن.
- حمل اقلام ممنوعه: اگه مسافر اقدام به حمل کالاهای خطرناک و ممنوعه کنه.
مسئولیت پذیری مسافر و شرکت هواپیمایی
مسئولیت یه سفر خوب، هم بر عهده مسافره و هم شرکت هواپیمایی.
مسئولیت مسافر: شما به عنوان مسافر، مسئولیت دارید که تمامی قوانین و مقررات شرکت هواپیمایی زاگرس رو قبل از سفر مطالعه کنید و رعایت کنید. این شامل آماده کردن مدارک، رعایت محدودیت های بار، اطلاع رسانی در مورد شرایط خاص پزشکی و حضور به موقع در فرودگاه میشه. رعایت این نکات، نه تنها سفر شما رو راحت می کنه، بلکه به پروازهای به موقع و روان تر برای همه هم کمک می کنه.
محدودیت های مسئولیت ایرلاین: شرکت هواپیمایی زاگرس نهایت تلاشش رو برای حفظ امنیت و سلامت بار شما انجام میده. اما یادتون باشه که ایرلاین در قبال برخی اتفاقات، مثل مفقود شدن یا آسیب دیدن اشیاء گران بها (طلا، جواهرات، لپ تاپ، دوربین و…) در بار تحویلی، مسئولیتی نداره. به همین دلیله که تأکید می کنیم این وسایل رو توی بار دستی تون حمل کنید. برای اشیاء گران بها، می تونید از بیمه مسافرتی استفاده کنید.
در آخر، یادتون باشه که سفر با هواپیما، به خصوص با شرکت های هواپیمایی معتبر مثل زاگرس، یه تجربه لذت بخشه که با رعایت چندتا نکته ساده، می تونه بی دغدغه تر هم بشه. دونستن این قوانین پذیرش مسافر شرکت هواپیمایی زاگرس، نه تنها به شما کمک می کنه تا از هرگونه سورپرایز ناخوشایند جلوگیری کنید، بلکه باعث میشه سفرتون رو با آرامش و اطمینان بیشتری شروع کنید و ازش لذت ببرید.
ما در هواپیمایی زاگرس، تعهد داریم که با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی و ارائه بهترین خدمات، سفری امن و راحت رو برای شما فراهم کنیم. اگر بعد از خوندن این راهنما هنوز هم سوال یا ابهامی براتون پیش اومده، اصلاً جای نگرانی نیست! کافیه با مرکز پشتیبانی زاگرس تماس بگیرید. همکاران ما با روی باز آماده ان تا به تمام سوالات شما پاسخ بدن و راهنمایی های لازم رو ارائه کنن تا خیالتون از هر جهت راحت باشه.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قوانین پذیرش مسافر هواپیمایی زاگرس (راهنمای کامل)" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قوانین پذیرش مسافر هواپیمایی زاگرس (راهنمای کامل)"، کلیک کنید.