مهدی مفیدی در گفت وگو با سی تی مگ مطرح کرد؛
مجری برنامه رادیویی «جوان ایرانی سلام» معتقد است که خطوط قرمز و حساسیت های سازمانی برای مجریان رادیو چندان شفاف نیست.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری سی تی مگ، «جوان ایرانی سلام» از برنامه های قدیمی و پرطرفدار رادیو جوان است. این برنامه سه ساعته، در قالب مجله صبحگاهی این شبکه رادیویی پخش می شود و شامل بخش های گوناگون و متنوعی است.
مهدی مفیدی و پیمان طالبی دو مجری این برنامه رادیویی هستند که به صورت هفته در میان اجرای «جوان ایرانی سلام» را بر عهده دارند.
مهدی مفیدی یکی از مجریان این برنامه در گفتگو با خبرنگار سی تی مگ رمز موفقیت «جوان ایرانی سلام» را صداقت و صمیمیت با مخاطبان دانست و افزود: مردم بسیار باهوش هستند و در مواجهه با رسانه، حقیقت را از دروغ تشخیص می دهند. برنامه سازان ما در رادیو هیچ گاه دنبال این نبوده اند که حقیقت را مجله سی تی مگ جلوه بدهند یا از واقعیت های جامعه فاصله بگیرند. بلکه به دنبال این هستند تا آینه ای برای انعکاس مشکلات باشند.
ظرایف صحبت از مشکلات جامعه در یک برنامه صبحگاهی
وی اظهار کرد: واقعیت این است که اگر رسانه بخواهد به همان شیوه مرسوم در فضای مجازی و رسانه های غیررسمی به مسایل روز بپردازد، این خود مخاطبان هستند که ضرر می کنند و اذیت می شوند. برخلاف آن چه تصور می شود، اگر یک برنامه رادیویی هر روز صبح مدام از مشکلات و شرایط سخت اقتصادی بگوید، مخاطبان دلزده می شوند؛ شاید در ابتدا نوعی همراهی هم از خودشان نشان بدهند، اما در نهایت برنامه را کنار می گذارند.
مفیدی گفت: من به عنوان مجری گرانی ها را انکار نمی کنم، امّا در کنار همدلی با مردمی که خودم هم بخشی از آنها هستم نباید به حلقه ای از زنجیره ناامیدی و یاس تبدیل بشوم. در این صورت کلاً زندگی کردن سخت می شود.
این مجری رادیو افزود: اولین و مهم ترین وظیفه من امیدبخشی است؛ بله گرانی هست و جامعه هم مشکلاتی دارد، اما من و شما در حد وظیفه خودمان می توانیم گام هایی برای حل این مشکلات برداریم. پس نباید به دنبال انکار مشکلات بود، اما از آن طرف این که بخواهیم مثل یک برنامه اقتصادی، مدام ایرادات این حوزه را گوشزد کنیم هم برای یک برنامه صبحگاهی مناسب نیست.
معضل برخورد سلیقه ای در نظارت ها
وی عنوان کرد: متاسفانه در بخش های نظارتی رادیو گاهی تنگ نظری هایی دیده می شود که برنامه ساز و مجری را دچار خودسانسوری های بیهوده می کند. گاهی من در نقد رفتار یک مدیر یا یک رویه سازمانی به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) استناد می کنم و بعد می بینم از بخش نظارت نامه ای می آید که در این شرایط خاص نباید این حدیث بیان می شد. گویا یک نفر آن جا نشسته که توانایی فتوا دادن در این مسایل را هم دارد!
مجری برنامه «جوان ایرانی سلام» گفت: حتماً باید در این شیوه ها بازنگری شود. من قبول دارم که من گوینده هم ممکن است اشتباه کنم، اما گاهی این نظارت ها سلیقه ای می شود و تاثیر مثبتی در روند کار یک گوینده ندارد.
وی افزود: کاش در کنار سند تحول سازمان صدا و سیما، آیین نامه و بخشنامه های مشخصی هم برای شناخت خطوط قرمز مجریان طراحی می شد تا از این برخورد های سلیقه ای جلوگیری شود. چرا که خطوط قرمز برای مجریان رادیو و تلویزیون شفاف نیست.
مفیدی عنوان کرد: باید به برنامه ساز و گوینده ها اعتماد داشته باشیم تا مخاطبان هم به رسانه اعتماد کنند. وقتی ما نه تنها برای نزدیک شدن به خطوط قرمز که برای پرداختن به مشکلات رایج در نظام اداری کشور دست و دلمان می لرزد طبیعی است که مخاطب به سمت رسانه های آنور آب می رود که به راحتی از خطوط قرمز هم عبور می کنند و محدودیتی در این زمینه ندارند.
این مجری رادیو عنوان کرد: متاسفانه ما خیلی از سرمایه های صدا و سیما و برنامه ساز های خوبمان را به راحتی از دست داده ایم در حالی که با کمی تفاهم می شد به تعامل برسیم و از حضور این برنام سازان هم استفاده بیشتری کرد. خاطرم هست زمانی که رامبد جوان برنامه خندوانه را می ساخت در مقطعی خیلی به او انتقاد می شد. او در یک گفتگو عنوان کرد که کاری که من و عوامل این برنامه انجانم می دهیم نوعی جهاد است چراکه کاری کرده ایم که مخاطبان ساعت 10 شب به جای این که پای برنامه های ماهواره ای بنشینند مخاطب برنامه ای از سیمای جمهوری اسلامی ایران شده اند. ما واقعاً باید برنامه سازان موفق را مثل یک جهادگر ببنیم.
سه ضلع مهم برای موفقیت یک برنامه
وی افزود: مخاطب باید رسانه را زبان خودش بداند. آقای بخشی زاده (معاون صدای رسانه ملی) خودشان از جنس رسانه و رادیو هستند و همیشه از برنامه سازان این رسانه حمایت کرده اند. می دانم که محدودیت هایی هم دارند، اما با اعتمادی که به برنامه سازان دارند، یقین بدانید که نتایج خوبی را خوهیم دید.
مفیدی گفت: اعتماد و حمایت متقابل بین سه ضلع یک مثلث یعنی «برنامه ساز»، «مدیر رسانه» و «مخاطب» رمز موفقیت یک برنامه رادیویی است. یعنی مخاطب هم باید بداند که من به عنوان مجری بک برنامه، نسبت به ان مجری آنور آب که اتفاق کار خودش را هم از همین سازمان آغاز کرده، محدودیت هایی دارم و حتماً باید مواردی را رعایت کنم. بخشی از این موارد، خط قرمز های سازمان و منافع ملی کشورمان است و بخشی از آن هم به مسایل اعتقادی و اخلاقی بازمی گردد که بیشتر امری درونی است.
وی افزود: از آن سو، مدیران و بخش های نظارتی سازمان هم نباید دایره فعالیت مجریان را تنگ و بسته ببینند و مانع از پویای مجریان باشند.
خوشبختانه در بسیاری از موارد این تفاهم شکل می گیرد و امیدوارم که شاهد افزایش این تعامل بین این مدیران، برنامه سازان و مخاطبان باشیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خطوط قرمز برای مجریان رادیو شفاف نیست/ یک تفاهم سه گانه برای موفقیت در برنامه سازی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خطوط قرمز برای مجریان رادیو شفاف نیست/ یک تفاهم سه گانه برای موفقیت در برنامه سازی"، کلیک کنید.