خط تولید «ستاره» دیگر انحصاری نیست!

فضای مجازی، ظرفیتی برای شهرت متخصصان گمنام؛

خط تولید «ستاره» دیگر انحصاری نیست!

هستند افرادی که با هوشمندی فضای مجازی را تبدیل به فرصتی برای خود و تخصص شان کرده اند. از خبرنگاران و مجریانی که هر چند در حوزه کاری خود شناخته شده بودند، اما با ورود به عرصه تولید محتوای ویدیویی توانستند دایره مخاطبانشان را گسترده تر کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری سی تی مگ، با نگاهی کلی به تاریخچه صداوسیما نمی توان کتمان کرد که در چند دهه گذشته تلویزیون سهمی اساسی در دیده شدن استعداد های ناشناخته داشته است. ساختاری که تا سال ها تنها تریبونی به حساب می آمد که حتی گم نام ترین چهره ها هم با قرار گرفتن در قابش تبدیل به ستاره می شدند؛ از یک قاری نوجوانی مثل جواد فروغی گرفته تا ترکیبی از مجریان و برنامه سازانی که حالا آنها تبدیل به برند های معتبر شده اند.

این روند، اما استمرار پیدا نکرد. با روی گرداندن مخاطبان از این قاب جادو و البته ظهور بستر های تازه برای سرگرم سازی و تولید محتوا، آرام آرام معادلات تغییر کرد، مسیری که سویه های مختلفی به خود دید و نتیجه اش شکستن انحصار تلویزیون در خط تولید ستاره بود، قلمرویی که حالا پرچمدارانی تازه از اینستاگرام و یوتیوب تا آپارات پیدا کرده و رقابتی سخت در آن در جریان است.

استمداد سیما از چهره های مجازی

حالا فضا های متفاوتی در دسترس است که به پشتوانه قدرت گیری شبکه های مجازی حتی عادی ترین افراد به واسطه فعالیت در آنها می توانند به سطحی از شهرت دست پیدا کنند. فقط کافی است برنامه سال نوی تلویزیون را به یاد بیاورید، برنامه ای که صادق بوقی یکی از چهره های فضای مجازی مهمان آن شد تا بار دیگر این گزاره به شکلی جدی تر مطرح شود که تلویزیون برای ارتباط با مخاطب وادار است فضای مجازی را به رسمیت بشناسند یا در نمونه های دیگری پسربچه ای که بریده فیلم هایش با عنوان «واگعیه یا کیکه» فراگیر شده بود به تلویزیون آمد تا مهمان برنامه شود. مجتبی شفیعی دیگر چهره فضای مجازی هم به پشتوانه شهرت در همین فضا توانست مسیر ورود خود به دنیای بازیگری را هموار کند.

چهره های برخاسته از اینستاگرام و آپارات، حالا تبدیل به ظرفیتی برای تلویزیون شده اند تا بلکه اندکی مناسبات خود با مخاطبانش را اصلاح کند. شاید دسترسی به فضا هایی همچون اینستاگرام و یوتیوب، به واسطه فیلترینگ با دست انداز هایی مواجه باشد، اما نمونه های داخلی به خوبی در این فضا، توانسته اند سهمی در جریان چهره سازی از آن خود کنند.

فرصت ویژه برای متخصصان گمنام

هستند افرادی که با هوشمندی این فضای جدید را تبدیل به فرصتی برای خود و تخصص شان کرده اند. از خبرنگاران و مجریانی که هر چند در حوزه کاری خود شناخته شده بودند، اما با ورود به عرصه تولید محتوای ویدیویی توانستند دایره مخاطبانشان را گسترده تر کنند. این فرصت شناسی هم در بحث درآمدزایی و هم در ایجاد کسب و کاری تازه مبتنی بر دامنه فعالیت شان، موثر بوده است. در کنار بستر های پرمخاطبی همچون اینستاگرام و یوتیوب یکی از معتبرترین و مطمین ترین بستر های داخلی برای این جنس فعالیت ها «آپارات» است. فرهاد عشوندی از خبرنگاران باسابقه ای است که حالا از این بستر برای تولید برنامه «ستاره بازی» استفاده کرده است، برنامه ای که قسمت های مختلف از آن بالغ بر هفتاد هزار بازدید در پی داشته و بریده فیلم های آن به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده است، نصرالله رادش که چندی پیش در قاب این برنامه قرار گرفت، بخش هایی از صحبت هایش بیشتر دیده شد از آن جمله بود. یا کمی قبل تر امیرعلی نبویان طرف این مصاحبه قرار گرفت و توانست بار دیگر در فضای مجازی مطرح شود.

محمدرضا یزدان پرست هم از مجریان سابق تلویزیون است و حالا در قالب فعالیتی فردی، مدتی است که «ای کاش» را در فضای مجازی تولید می کند. این برنامه گفت وگومحور هم جزو ویدیو های پربازدید عرضه شده در آپارات، طی یک سال گذشته بوده است. منمونه هایی از این دست را حالا می توان در فضای مجازی بسیار دید. چهره های گمنامی که توانسته اند طیفی از مخاطبان را با خود همراه کنند.

البته که مسیر رسیدن به شهرت از فضای مجازی همیشه ممکن است آسان و مثبت نباشد. محمدامین کریم پور، یکی از کسانی است که با ساخت کلیپ ها کوتاه طنز در اینستاگرام به شهرت رسید و باتوجه به تحصیلاتش (کارگردانی) تصمیم گرفت به دنیای سینمای حرفه ای پای بگذارد و نخستین فیلمش را هم ساخت، فیلمی که اتفاقا سر از جشنواره فجر هم درآورد و به اکران عمومی هم رسید. اما این اثر استاندارد های لازم برای جلب نظر منتقدان، کارشناسان سینما و مخاطبان عمومی هنر هفتم را نداشت و به عنوان اولین گام، یک شکست در کارنامه کریم پور به ثبت رساند.

اما شکست های این مدلی می تواند مسیر را به جوانانی که قصد ورود به عرصه حرفه ای هنر را دارند هموارتر کند. حالا خیلی ها می توانند مطمین باشند که برای ساخت یک فیلم بلند سینمایی، صرفا تجربه ساخت کلیپ های فضای مجازی جوابگو نیست و شما باید مسیر دیگری را طی کنید. همانطور که در طول سال های اخیر بسیاری از چهره های موفق فضای مجازی از طرق مختلف (اجرای برنامه های گفتگومحور، استندآپ کمدی، بازیگری و…) به جمع حرفه ای های نفوذ کردند و به چهره های تاثیرگذاری هم تبدیل شدند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خط تولید «ستاره» دیگر انحصاری نیست!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خط تولید «ستاره» دیگر انحصاری نیست!"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه